fredag 10 januari 2014

Planerade vintersådder -14

Jag har inte varit fullt så overksam i trädgården som jag har varit här, rakt det motsatta faktiskt, men genomusel med att få med kameran och visa det jag gjort.

Nu är det vinter, så nu kan jag skriva ikapp. :-)

Men, vi börjar med ämnet vintersådder, färskt för häromdagen. Jag har nyss få ta över familjen S:s utrangerade hushållskompost, emedan de planerade att slänga densamma då de grävt sönder bottengallret. Den är alltså inte längre godkänd som hushållskompost, men fortfarande en fullt funktionell varmkompost, och dessutom relativt snygg och diskret.

Jag ägnade följaktligen helgen åt att montera ihop den och välja en bra plats i köksträdgården. Det står i soligaste laget, men jag hoppas skugga den med jordärtskockorna jag planterade i höstas. Jag försökte dessutom vara lite duktig genom att rensa bort alla blandade rötter där den skulle stå (huvudsakligen hallon och åkervinda) och täcka undertill med några lager tidningspapper. Krafsar man en massa i jorden ökar volymen, och jag tyckte det vore synd att bara stampa ihop den igen, så jag tog några krukor, ställde dem i praktiska plastbackar och bestämde mig för att i år skulle bli året då jag provar vintersådder för första gången.

Jag vill inte göra av med en hel sort om det visar sig att det går åt skogen, så jag bestämde mig för att sätta 5 krukor av varje sort, med några få plantor i varje. Jag har dessutom medvetet valt relativt färska tillskott i fröbiblioteket.

Så här ska det bli:

  1. Lådan:
    • Lavendel, lila
    • Lavendel, vit
    • Miscantus sinensis
  2. Lådan:
    • Stor blåklocka
    • Nattviol
    • Myskmadra
  3. Lådan:
    • Stockros, The watchman (enkel svart)
    • Stockros, The bride (påstås vara vinröd med svart ådring, men jag tror den blandats ihop med)
    • Stockros, Blackberry (som påstås vara fylld vit. Ni förstår varför? :-))
  4. Lådan:
    • Kantnepeta
    • Stäppsalvia
    • Gullviva
  5. Lådan:
    • Akleja (hemodlade, troligen mörkblå)
    • Malva, Braveheart
    • Malva, Mystic Merlin


Dessutom planerar jag att peta ner några frön på mer permanenta växtplatser. Gräslöksfröerna jag stal vid Marieholmskajen när jag promenerade där med Julia ska få hamna i odlingslåda direkt, precis utanför muren vid lyktstolpen ska jag peta ner lite förgätmigej och kanske längs med muren i köksträdgården också. Dessutom ska jag strö ut lite aklejafrön (jag har rätt många) i perenn"rabatten" mot gatan, och på det oanvända området precis utanför min norra gräns. Dessutom har jag bestämt mig för att fröbomba en tråkig, ful och oälskad plats som jag passerar ofta med lite fina blommor.


Håll tummarna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar